Toegankelijkheidsverklaring - Website - European Accessibility Act (EAA)
Gall & Gall B.V.
- Dienst(en) waarop de conformiteitsverklaring betrekking heeft: Online slijterij bezorgplatform genaamd “Gall & Gall” beschikbaar via de Android en iOS app.
- Datum van uitgifte van de verklaring: 26-06-2025
Digitale toegankelijkheid bij Gall & Gall
Bij Gall & Gall geloven we dat Goede Genieten bereikbaar moet zijn voor iedereen. Dat betekent niet alleen een breed assortiment en voordelige prijzen, maar ook een website en app die voor iedereen toegankelijk is. Of je nu online je favorieten producten koopt, op zoek bent naar inspiratie en advies of je bestelling beheert, we willen dat al onze klanten dit zelfstandig en zonder drempels kunnen doen.
De European Accessibility Act (EAA) helpt ons hierbij. Dit is een Europese wet die ervoor zorgt dat digitale diensten, zoals online slijterijen, goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. In Nederland is deze wet opgenomen in de Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten.
Met deze verklaring laten we zien hoe de Gall & Gall website voldoet aan de EAA en wat we doen om onze website nog toegankelijker te maken.
Samenhang met andere wetgeving
Naast de EAA houden we ons ook aan andere belangrijke wetten, zoals:
- De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) – voor de bescherming van persoonsgegevens.
- De Telecommunicatiewet – voor digitale communicatie en consumentenbescherming.
Deze wetten sluiten goed op elkaar aan, zonder tegenstrijdigheden.
Beschrijving van de diensten
Gall & Gall biedt via de Gall & Gall website een digitale besteldienst aan die valt onder de categorie 'e-commerce diensten' zoals benoemd in de EAA, bijlage V 1b. Klanten kunnen via de website onze producten bestellen, deze thuis laten bezorgen of zelf ophalen bij een Gall & Gall winkel.
Wat je als klant kunt doen
Op de Gall & Gall website kun je:
- Producten zoeken en bekijken en laten bezorgen aan huis of ophalen bij een afhaalpunt.
- Aanbiedingen bekijken, door de digitale folder bladeren en informatie over producten opzoeken
- Via je persoonlijke gebruikersaccount oude bestellingen terugvinden en favoriete producten opslaan.
Op deze diensten zijn de algemene voorwaarden van Gall & Gall van toepassing.
Digitale toegankelijkheid en klantcontact
We zorgen ervoor dat onze dienst voor iedereen goed te gebruiken is. Dat begint bij een digitaal toegankelijke website en loopt door in elk contactmoment met de klant.
Digitale toegankelijkheidsopties
- Contrast: Kleurcontrast is aanpasbaar door middel van een hoog contrast optie
- Oriëntatie: De website past zich aan op de houding van het scherm. Zowel de staande “portret” als de liggende “landschap” oriëntatie zijn mogelijk
- Schermlezer: De website is aangepast om gebruikt te kunnen worden met een schermlezer, waaronder VoiceOver (iOS) en TalkBack (Android)
- Lettergrootte: De website neemt de lettergrootte instelling van het toestel over
- Toetsenbord: Navigatie is ook mogelijk met een (extern) toetsenbord
Klantcontactmomenten en -vormen
Tijdens het gebruik van onze dienst heb je als klant contact met Gall & Gall op verschillende momenten:
- Oriëntatie – Je bekijkt aanbiedingen en producten in de website (digitaal).
- Bestellen en betalen – Je stelt je bestelling samen, kiest een moment en betaalt (digitaal).
- Bezorging of afhaling – Je ontvangt je bestelling thuis of haalt ze op (fysiek contactmoment).
- Nazorg – Je kunt contact opnemen met de klantenservice (1-op-1 contact via telefoon of chat).
Toegankelijk klantcontact
- Telefonisch en via chat bereikbaar, met medewerkers die ondersteuning kunnen bieden bij gebruik van de dienst.
- Taalgebruik en navigatie zijn helder en eenvoudig, zodat ook klanten met een beperking of lage digitale vaardigheden onze dienst kunnen gebruiken.
- Flexibele leveropties zorgen ervoor dat klanten zelf bepalen hoe en wanneer zij hun boodschappen ontvangen.
Toegepaste normen en voorschriften
We houden ons aan verschillende richtlijnen en standaarden, waaronder:
- WCAG 2.2 AA (Web Content Accessibility Guidelines A & AA) – Wereldwijde richtlijnen voor gebruiksvriendelijke websites en apps
- B1-taalniveau – We zorgen ervoor dat onze communicatie helder en begrijpelijk is voor iedereen.
Conformiteitsbeoordeling
Om te controleren of we voldoen aan de toegankelijkheidseisen, hanteren we een gestructureerde aanpak van zelfbeoordeling, interne- en externe toetsing en gebruikersonderzoek. Deze werkwijze is onderdeel van onze bredere kwaliteitsborging.
Methode van conformiteitsbeoordeling
- Zelfbeoordeling – onze product teams onderzoeken hun werk continue op toegankelijkheid
- Externe audits – onafhankelijke experts testen de app periodiek en geven advies
- Gebruikerstests – we vragen klanten met verschillende beperkingen om de website te testen en te adviseren over verbeteringen
- Klantmeldingen – we vragen klanten om toegankelijkheidsproblemen te melden zodat deze snel kunnen worden verholpen
Proces en verantwoordelijkheden
Binnen Gall & Gall zijn verschillende teams verantwoordelijk voor het uitvoeren van zelfbeoordelingen en het periodiek controleren van de naleving van de EAA. Zo borgen we dat digitale toegankelijkheid structureel is verankerd binnen de organisatie.
Onze technische specialisten en UX-ontwerpers vertalen testresultaten en externe auditrapportages naar concrete verbeteracties. De technische teams zorgen voor veilige en stabiele digitale systemen, terwijl de ontwerpers zorgen voor een logische, gebruiksvriendelijke en toegankelijke gebruikerservaring.
Deze integrale aanpak maakt digitale toegankelijkheid tot een blijvend en vast onderdeel van de manier waarop wij onze diensten ontwerpen, aanbieden en doorlopend verbeteren.
Testresultaten en beoordeling
Wij laten onze website periodiek beoordelen door externe experts. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat de Gall & Gall website gedeeltelijk voldoet aan de toegankelijkheidsnormen van EN 301 549 en WCAG 2.2 AA.
De laatste toetsing vond plaats op 7 mei 2025 en is uitgevoerd door DEPT. Hierbij zijn alle relevante e-dienst pagina’s in de website gecontroleerd op basis van de WCAG2.2 AA toegankelijkheidsnorm criteria. Hierbij is voldaan aan 22 van de 55 succes criteria. 9 succes criteria zijn niet van toepassing
Bevindingen en concrete verbetermaatregelen
1. Waarneembaar
- Tekstalternatieven – Wij leveren tekstalternatieven aan voor alle niet-tekstuele content door middel van handmatige en automatische acties en systemen.
- Info en relaties – Visuele content is ook technisch aangepast voor ondersteunende technologieën
- Oriëntatie - De website past zich aan op de houding van het scherm. Zowel de staande “portret” als de liggende “landschap” oriëntatie zijn mogelijk
- Kleurcontrast – Wij bieden een hoog contrast optie aan om te voldoen aan de gestelde eisen op het gebied van kleurcontrast
- Lettergrootte: De website neemt de lettergrootte instelling van het toestel over zonder verlies van content of functionaliteit
2. Bedienbaar
- Toetsenbord – Alle functionaliteiten zijn ook volledig te gebruiken met alleen een (extern) toetsenbord
- Focus – Er zijn aanpassingen gedaan om de focus duidelijk zichtbaar te maken, niet te verbergen en deze in een logische volgorde te laten verlopen
- Koppen, Links en labels – alle Koppen, Links en Labels zijn als zodanig aangegeven en hebben een toegankelijke naam gekregen
3. Begrijpelijk
- Leesbaar – Teksten worden in de taal van de content op de pagina omschreven
- Focus gedrag – Aanpassingen zijn gedaan om te zorgen voor voorspelbaar focus gedrag
4. Robuust
- Naam, rol, waarde – Alle interactieve elementen zijn voorzien van de juiste naam, rol en waarde
- Statusmeldingen – De statusmeldingen worden doorgegeven aan ondersteunende technologieën
Actieplan en maatregelen
We werken aan verbeteringen om volledig te voldoen aan de EAA. Concreet zijn de volgende acties ingezet:
- Waarneembaar – Uit de audit blijkt dat een aantal punten uit deze criteria niet voldoet. Dit gaat onder andere over de juiste informatie toevoegen voor schermlezers en ervoor dat alle velden met behulp van keyboard goed te gebruiken zijn. Deze problemen pakken we op in volgorde van meeste impact voor de gebruiker zoals aangegeven in het audit rapport.
- Bedienbaar - We zorgen dat navigatie met een hardware toetsenbord soepel verloopt, zodat gebruikers gemakkelijk door lijsten en carrousels kunnen scrollen zonder dat de focus naar verkeerde elementen gaat. Daarnaast gaan we alle knoppen en elementen correct labelen, zodat ze goed herkenbaar zijn voor schermlezers. Tot slot passen we foutmeldingen en pop-ups aan, zodat ze niet automatisch verdwijnen.
- Begrijpelijk – Voor alle pagina’s zorgen we ervoor dat dit in de taal (Nederlands) die op de pagina wordt gebruikt wordt voorgelezen. Ook zorgen we ervoor dat de instructies die worden voorgelezen bij de invoervelden duidelijk omschreven worden en gebruikers een duidelijke omschrijving krijgen van eventuele foutmeldingen.
- Robuust – We zorgen dat schermlezers niet alleen waarden voorlezen, maar ook de bijbehorende veldnamen en statusinformatie, zoals bij zoekopdrachten en radio-opties. Daarnaast maken we de knoppen voor het toevoegen of verwijderen van producten en statusberichten toegankelijk, zodat gebruikers altijd op de hoogte zijn van hun acties en resultaten.
Borging toegankelijkheidsbeleid
Toegankelijkheid is een vast onderdeel geworden van hoe we werken. We zien het niet als een eenmalig project, maar als een continu proces dat geborgd is in beleid, processen en samenwerking met interne én externe partijen.
Integratie in de organisatie
- Digitale toegankelijkheid is opgenomen in richtlijnen voor ontwerp, ontwikkeling en communicatie.
- Bij het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van de Gall & Gall website wordt standaard getoetst op toegankelijkheid aan de hand van de WCAG 2.2-richtlijnen (niveau AA).
- Er wordt onderzoek gedaan naar structurele trainingsmogelijkheden voor medewerkers in relevante functies, zoals ontwerp, softwareontwikkeling, contentbeheer en klantenservice, op het gebied van digitale toegankelijkheid en klantvriendelijkheid.
- Tijdens ontwikkeltrajecten worden interne toegankelijkheidschecks uitgevoerd vóór publicatie van functionaliteiten.
Verantwoordelijkheden en monitoring
- De teams die de website beheren zijn eindverantwoordelijk voor toegankelijkheid. Zij monitoren de naleving, signaleren knelpunten en voeren verbeteringen door.
- Digitale toegankelijkheid wordt regelmatig getest, zowel intern als extern. De resultaten worden gebruikt om onze digitale diensten continu te verbeteren.
Heb je vragen?
Heb je een vraag over toegankelijkheid in onze website of wil je een probleem melden? Neem gerust contact met ons op via een van de onderstaande manieren;
- Je kan ons bellen op (088)-6594200, maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 18:00 uur.
- Via chat, maandag t/m zaterdag van 09:00 tot 20:00 uur.
Verantwoording en verklaring van conformiteit
Gall & Gall B.V. verklaart dat de Gall & Gall website voldoet – met uitzondering van de in deze verklaring genoemde punten - aan de toegankelijkheidseisen zoals gesteld in de European Accessibility Act (EAA).
Deze verklaring is voor het laatst bijgewerkt op 26-06-2025. We blijven werken aan verbeteringen en zullen deze verklaring bijwerken als er wijzigingen zijn.