Skip to main content
Kijk hier voor alle actuele informatie m.b.t. het coronavirus en onze winkels.

Hoe zit dat eigenlijk?


Alcohol en calorieën

Alcohol en calorieën

Goede voornemens, op dieet of let je bewust op wat je eet en drinkt? Dan is het handig om te weten hoeveel calorieën je eigenlijk binnenkrijgt met dat glas wijn of bier. Want hoe zit dat nou eigenlijk met alcohol en calorieën? En kom je ook echt aan van alcohol? Wij leggen je uit hoeveel calorieën er bijvoorbeeld in je cocktail of glas wijn zitten. Weet je ook meteen welke drankjes je de volgende keer het beste kiest. Alle calorieën voor je op een rij!

IN HET KORT

Wijn

Per glas (150ml):
Droge witte wijn: 101 kcal
Zoete witte wijn: 144 kcal
Rode wijn: 123 kcal
Rosé wijn: 107 kcal

Favoriet opslaan
La Palma Carmenère

La Palma Carmenère 2019 75CL

Champagne of mousserend

Per glas (85ml):
Champagne: 57 kcal
Prosecco: 50 kcal

Favoriet opslaan
Pommery Brut Royal

Pommery Brut Royal 75CL

Whisky

Per glas (35ml):
Whisky: 85 kcal

Favoriet opslaan
Aberlour 12 Years Double Cask Matured

Aberlour 12 Years Double Cask Matured 70CL

Bier

Per glas (250 ml):
Gewoon bier, pils: 110 kcal
Bier, oud bruin: 90 kcal
Speciaalbier, zoals een La Chouffe: 241 kcal

Favoriet opslaan
La Chouffe

La Chouffe 75CL

Sterke drank

Per glas (35 ml):
Rum: 80 kcal
Gin: 70 kcal
Likeuren, zoals Contreau: 188 kcal
Wodka: 86 kcal

Favoriet opslaan
Old Captain Bruine Rum

Old Captain Bruine Rum 100CL

Cocktails

Manhattan: 164 kcal
Whisky sour: 122 kcal
Margarita: 280 kcal
Gin-Tonic: 168 kcal
Caipirinha: 236 kcal

Favoriet opslaan
Cachaça Pirassununga

Cachaça Pirassununga 70CL

WORD JE NOU ECHT DIK VAN ALCOHOL?

WORD JE NOU ECHT DIK VAN ALCOHOL?

1 gram pure alcohol levert zo’n 7 kilocalorieën. Om te vergelijken: een gram vet bevat 9 kcal en koolhydraten en eiwitten elk per gram 4 kcal. 2 drankjes met hetzelfde alcoholpercentage hebben dus in de basis hetzelfde aantal calorieën.

Het verschil in calorieën onderling zit hem voornamelijk in het vet- en suikergehalte in je drankje. Denk bijvoorbeeld aan romige likeuren of mixdrankjes met siropen of vruchtensap. Wil je een caloriearme borrel, ga dan dus voor drankjes met een laag alcoholpercentage en weinig suiker.

Lege calorieën

Alcohol bevat lege calorieën. Dit houdt in dat je lichaam geen voedingswaarden uit alcohol kan opnemen en vooral bezig is met het afbreken van alcohol. Hierbij wordt verwerking van andere voedingsstoffen overgeslagen. Tel daarbij op dat alcohol vaak vette trek stimuleert. Gevolg: de overige calorieën worden opgeslagen als vet. Als alternatief kun je ook de nieuwe Hard Sparkling Water proberen.

DRINK CHAMPAGNE OF PROSECCO!

Hieronder een kleine uitleg over de verschillende dranken. Conclusie: drink champagne of prosecco. Een cocktail is lekker, maar bevat veel suikers!

Wijn

In wijn bepalen het alcoholpercentage en het suikergehalte de hoeveelheid calorieën. Zo bevat een zoete witte wijn bijvoorbeeld veel meer kcal dan een droge wijn, omdat hier meer suiker in zit.

Champagne of prosecco = caloriearm

Mousserende wijnen zoals brut champagne en prosecco zijn lekker en dieet vriendelijk. Nog een extra reden voor een glas champagne!

Whisky

Je glas whisky is misschien kleiner dan bijvoorbeeld een glas wijn, maar bevat wel meer alcohol. Dus een stuk meer calorieën. Neem je trouwens een dubbele, dan krijg je natuurlijk het dubbele aantal calorieën binnen. 

 

PROBEER EENS HARD SELTZER

Je kunt natuurlijk ook gaan voor de nieuwe Hard Seltzer. Deze drank is een echte hit in de V.S. Hard Seltzer bevat weinig koolhydraten en calorieeën. 

Bestel hier Hard Seltzer

Cocktail

Bier

Bier heeft vrij veel calorieën, bijvoorbeeld veel meer dan de meeste frisdranken. Maar onderling kan het aantal calorieën nogal verschillen. Een speciaalbiertje met een hoger alcoholpercentage bevat bijvoorbeeld een stuk meer calorieën dan een gewoon biertje. 

Sterke drank en cocktails

Sterke dranken bevatten puur en in kleine hoeveelheid relatief weinig calorieën. Maar pas op, want in combinatie met vruchtensappen of siropen veranderen ze in kleine caloriebommetjes. Begin vooral niet aan romige en zoetige likeuren als je op dieet bent.

Op dieet? Ga voor drankjes met een laag alcoholpercentage en weinig suikers

ZO HOUD JE JE DRANKJE ZO CALORIEARM MOGELIJK:

  • Kies voor een glas champagne of droge witte wijn in plaats van zoetere varianten.
  • Maak je cocktails met caloriearme dranken, zoals spa rood, citroensap of bijvoorbeeld cranberrysap.
  • Drink je mixdrank on the rocks. Wat dacht je bijvoorbeeld van een vodka met een smaakje?
  • Drink niet teveel en houd genoeg alcoholvrije dagen in de week. Dry January, iemand?

CALORIEARM ALTERNATIEF: ALCOHOLVRIJ

Sla de alcohol gewoon helemaal over en kies voor een alcoholvrije drankje bij de borrel of het diner. Een prima alternatief, want alcoholvrije wijn of cocktails bevatten vaak een stuk minder calorieën dan de alcoholhoudende variant. En ja, het is net zo lekker! Oh, en wist je trouwens dat een alcoholvrij biertje zelfs minder calorieën bevat dan frisdrank?

BEKIJK ALLE ALCOHOLVRIJE DRANKEN

MEER INSPIRATIE

Een glas wijn, een biertje of cocktail op z'n tijd, maakt je niet dik! Kijk voor al onze wijn, bier, whisky's en mixen in de webshop! Wil je liever nog even verder lezen? Lees dan de onderstaande artikelen!